Weer lekker aan de gang - Reisverslag uit Lille Binderup, Denemarken van Feya Molen - WaarBenJij.nu Weer lekker aan de gang - Reisverslag uit Lille Binderup, Denemarken van Feya Molen - WaarBenJij.nu

Weer lekker aan de gang

Blijf op de hoogte en volg Feya

29 Augustus 2012 | Denemarken, Lille Binderup

Zo, de kinderen zijn alweer met hun 3de week school bezig! Alles is weer los. Anne is gewent op de efterskole. In het begin erg spannend natuurlijk,maar nu krijg ik allemaal leuke smsjes wat ze doet en hoe gezellig ze het hebben. Ook wij beginnen er wat aan te wennen dat ze door de week van huis is. Tis soms best stil. Ze is vaak wel moe als ze sweekends thuiskomet want het is een vol programme. sMorgens beginnen ze 6.50 met een ochtendwandeling of hardlopen(mag je zelf weten),daarna ontbijt. De slaapkamers worden ook elke ochtend gecheckt. En dan beginnen de schoollessen. smiddags doet Anne aan volleybal,badminton,ritmische gym en naailes. Verder fietsen ze wat, kijken films bijelkaar op de kamers,spelen op de WII etc. Vanmiddag gaat ze op kamp. Ze fietsen naar een plek waar ze in hutjes gaan slapen, kampvuur gaan maken(waar ze hun eten op klaarmaken) en gaan ze de nodige spellen doen. Klinkt erg leuk en het wordt gelukkig ook nog mooi weer! Ze zal wel weer lekker moe zijn als we haar vrijdag ophalen!
Riemkje is dus de eerste week met haar klas naar Bornholm geweest. Erg getroffen met het weer en een prachtige natuur daar. Ze hebben veel bekeken daar en zijn zelfs nog op tv geweest. Er was een kinderprogramma die daar net hun live-programma opnam. Daar hebben wij natuurlijk even voor gezeten. Riemkje kwam ook nog even in beeld.
Ook hebben we de eerste week na de vakantie de zonnepanelen op het dak gekregen! Tjerk, zoon van Jaco's zus en man, is hier een week geweest en heeft 2 dagen geholpen de panelen erop te leggen. Het werd mooi weer die week dus ze konden gelijk hun werk doen. Daarna is Tjerk nog 2 dagen met Jaco op de vrachtwagen meegeweest en vrijdags is ie een dagje naar Aalborg geweest. Die zaterdags zijn Pieter,Griet en Sytske hier gekomen om Tjerk weer op te halen. We hebben een prachtig weekend samen gehad. We hadden erg mooi weer en hebben zaterdagavond een kampvuur gemaakt waar we lekker bij gezeten hebben. Wat kletsen en drinken. De volgende ochtend ontbeten met zijn allen en toen naar de openluchtdienst hier in Lille Binderup. Dat was in het speeltuintje en Jaco moest ook nog wat doen. Hij las de apostolische belijdenis voor in het fries. Wel grappig dat Pieter,Griet en Sytske er waren want die konden dan in ieder geval dat verstaan!;-) Het thema was dat waar we op de wereld ook zijn, het geloof is hetzelfde. Toen nog met zijn allen het avondmaal gevierd en daarna was er koffie en ijsco's! smiddags zijn we met zijn allen naar het Boldrup museum geweest waar fåredag was (schapendag) Dat is een oude boerderij van vroeger waar ze een museum van gemaakt hebben. Buiten waren ze aan het schapenscheren,ploegen etc. Er was muziek en verschillende stands. Leuk om even rond te kijken. Sutske,Griet,Tom en Riemkje hebben ook nog een stukje schaap geschoren! Daarna naar huis en pizza's gehaald. Lekker buiten opgegeten en savonds met zijn allen Anne naar haar efterskole gebracht. Kon de familie mooi even rondkijken op die school. Weten ze een beetje waar Anne zit. Al met al een relaxt en gezellig weekend. Maandags gingen ze weer richting Fryslan en Tom en Riemkje weer naar school. Jaco aan het werk en ik was vrij. Dus ineens erg stil in huis!
Verder is het trainen weer begonnen. Jaco traint nu Tom zijn ploegje op dinsdags. Riemkje traint maandags en woensdags,Tom dinsdags en donderdags. Dus we eten elke dag pas 19.00! Gelukkig kunen we het rijden wat met andere ouders regelen...
Afgelopen weekend moest ik werken en had ik een feest van een moeder van Tom zijn klas. Ze werd 40. En deense feesten is altijd met eten, dus begon het half 6 al. sNachts 2.00 was ik weer thuis. Erg gezellig. Er was een jukebox, een slush-ice machine en lekker eten en drinken. Ben er met nog 2 moeders heengereden. Zondags had ik vrij gekeregen zodat ik uit kon slapen! 3 weken geleden ook al een feest gehad van buurtgenoten. Zij waren 12,5 jaar getrouwd en zij werd 50 jaar. Ook dat feest begon half 6 met heerlijk eten en veel stukjes. Die feesten hier lijken allemaal wel trouwerijen op zich!
Woensdag zijn mijn neef Marcel,vrouw Alida en hun prachtige dochter Jytte hier nog geweest. We hebben een hele gezellige middag gehad. Altijd leuk om nederlands bezoek te krijgen. Zij komen trouw elk jaar omdat ze elk jaar in Denemarken op vakantie komen!
Afgelopen vrijdag begon ook de familieklub weer. We hebben een gezellige avond gehad met een leuk spel in de tuin. Ik had cake gebakken en onder de koffie hebben we ons weekendje weg besproken. De familieklub bestaat namelijk 5 jaar dit jaar en daarom gaan we een weekendje weg met elkaar. 7 sept. gaan we naar een spejderhus(padvindershuis) vlakbij het fjord. Het ligt er prachtig vlakbij het water. We gaan een kanotocht doen en kampvuur maken en daarboven eten maken. We gaan ook wat spelletjes doen. We hebben er veel zin in! We hebben de dingen even op een rijtje gezet over eten en drinken etc.
Verder was Anne dat weekend met iemand mee naar een stoeterie waar ze dan rondlopen met paarden om ze misschien te verkopen. Anne vind dat geweldig. Zondags zijn Jaco,Riemkje en Anne nog met Glossa naar een hondententoonstelling in Århus geweest. Glossa kreeg een"very good" en een 1ste plaats in haar klasse! Leuke ervaring dus.
Tom moest voetballen en ´ze wonnen met 5-3! Goeie dag dus. Riemkje had trouwens zaterdag gevoetbald en won met 9-2. Goed begin dus voor beide teams.
En zo is er dus alweer allemaal drukte. En omdat we nogal veel verschillende dingen doen heb ik a.s. zaterdag een avondje uit geboekt voor ons gezin! We gaan een avondje bowlen en een buffet erbij. hebben we alle 5 erg veel zin in.
Iedereen nog maar een goeie week gewenst!
Feya.

• 29 Augustus 2012 - 14:28

Omke Willem De Boer:

Feya,

Weer een leuk verslag. ik vond dat stukje over Jaco die de belijdenis in het fries moest voorlezen wel leuk. ik heb dat hier een tijdje geleden gehad tijdens de pinksterdienst toen ik het verhaal van die vlammen etc. en dat iedereen in vreemde "tongen" ging spreken ook in het fries doen. Dat waren toen vier mensen die ieder een andere taal spraken. Iemand uit Somalie, een zweed ik dan en de dominee in het nederlands. (Voor de vertaling zei hij.

Groeten
    omke Willem

• 30 Augustus 2012 - 20:32

Coby:

Ja zo gaat het gewone leven al gauw weer zijn gangetje. Vorige week is Sandra bij ons geweest, ze is dit keer met de auto gekomen, best wel spannend hoor, het was de eerste keer en ze reisde alleen. Zondags is ze gekomen, dan is er ook niet zoveel vrachtverkeer in Duitsland, dus dat scheelt ook weer. Best gezellig om je dochter dan een hele week bij je te hebben, zijn naar Arhus geweest en Vejle, en nog naar een dierenpark vlakbij Ebeltoft. En ja dan is de week zo weer voorbij en gaat ze weer naar huis. Best moeilijk als ze dan weer weggaat. Dan komen de tranen toch altijd even. Maar over 7 weken gaan we weer even naar Nederland, is ook al weer een tijd geleden. We wensen jullie allemaal nog een goede week en heel veel plezier zaterdagavond.

liefs Coby