Sjoelen, voetballen en werken - Reisverslag uit Lille Binderup, Denemarken van Feya Molen - WaarBenJij.nu Sjoelen, voetballen en werken - Reisverslag uit Lille Binderup, Denemarken van Feya Molen - WaarBenJij.nu

Sjoelen, voetballen en werken

Door: Feya

Blijf op de hoogte en volg Feya

11 Mei 2009 | Denemarken, Lille Binderup

Hej.

We hebben vrijdagavond een erg gezellige sjoel-avond gehad. Erg grappig om te zien hoe onhandig sommigen begonnen met sjoelen. De sjoelblokjes vlogen geregeld in het rond. Maar na een tijdje ging het goed. We hadden 3 groepjes gemaakt en de winnaar van elk groepje moesten met zijn 3-en om het kampioenschap strijden! Thomas(een jongen van 11), Sven(man van 37) en onze Tom werden winnaar. Dus die met zijn 3-en tegen elkaar. En het was ongelooflijk maar Tom en Thomas hadden precies evenveel punten en Sven iets minder. De twee jongens hadden dus gewonnen. Tom helemaal trots ,natuurlijk! Daarna nog koffie gedronken en toen was het alweer half 11 voor we thuis waren. De kids gauw naar bed ,want Tom moest de volgende ochtend weer voetballen. Jaco is met hem meegeweest.
sMiddags zijn Jaco en ik met een omheining bezig geweest. Onze hond, Sam ging steeds vaker even bij de buren op bezoek en dat was niet de bedoeling. We hebben nu alles afgezet, waardoor ie niet meer weg kan komen. Dan kan ie tenminste weer veilig los rond het huis lopen.
Anne kreeg om een uur of 12 een smsje van een vriendin. Die vriendin stond in een dorpje verderop in een pølservogn(hotdog-kraam), er werd daar namelijk een nieuwe benzinepomp geopend. Dus Anne er op de fiets naartoe, die had wel zin in gratis hotdogs!! Later kwamen ze samen hier, want die vriendin kwam hier slapen. Ze hebben gezellig in de cravan geslapen.
Zondagochtend moest ik aan het werk. Het was mooi weer, dus ben ik heen ook op de fiets naar mijn werk gegaan. Tis maar 20 min. Ik vond het nog heerlijk, ook! De vogeltjes floten zo mooi en ik reed mooi door de prachtige koolzaadvelden heen. Bij de overdracht kregen we nog rundstykker(broodjes), dat bleken ze ingevoerd te hebben op zondagochtend. Een leuk begin, dus. Ben binnenshuis aan het werk geweest, deze keer. Ging goed, maar wel aanpoten! Om 13.00 weer vrij en lekker terug gefietst. Dat ga ik zeker vaker doen in het weekend! Jaco was ondertussen met Riemkje en Tom naar het voetballen met Riemkje haar ploeg. Jaco is nu hun trainer, dus moet alles regelen. Dit ging erg goed want ze hebben alle drie de wedstrijden gewonnen!
Een uur of 15.00 waren ze weer thuis. Daarna werd de vriendin van Anne weer opgehaald en die hebben een border collie(hond). De dames wilden even uitproberen of Max(zo heet die hond) de schapen kon drijven. Daar gebruiken ze die beestjes vaker voor. Dus Max bij de schapen in het land en hij ging gelijk aan het werk. Zo'n komisch gezicht was dat! Hij dreef ze steeds in een kudde bij elkaar. Prachtig om te zien, hoe dat in zo'n beestje zit. Hij is er namelijk helemaal niet op getraind. Sam mocht dit natuurlijk niet zien, want die moet niet achter de schapen aan gaan...Die hadden we dus binnen opgesloten.
Vanochtend gaat Tom met zijn klas naar het Boldrup-museum. Dit is een oude boerderij waar ze een museum en natuurschool van gemaakt hebben. Er gaan veel schoolklassen naartoe om over de natuur te leren en er zijn veel dieren. Ook is er een vuurplaats, waar ze vuurtje kunnen stoken en bijv. broodjes kunnen bakken. Een prachtige plek voor kinderen. Tom had er dan ook veel zin in.
Vanavond heb ik een vergadering hier thuis, met 4 van de russische vereniging over hoe we de eerste week gaan invullen met de russische kinderen. De activiteiten plannen, zeg maar.We kunnen het bijna in het nederlands doen want Brechta, Anja en ik zitten hier in en 1 deense! Wel grappig dat we dan vanavond deens praten met elkaar.
Goeie (werk)week maar weer allemaal!
Groetjes van hier, Feya.

• 11 Mei 2009 - 15:08

Lida:

Goh, de natuur is echt een stuk verder bij jullie, mooi hoor dat koolzaadveld. Ik kan me voorstellen dat het heerlijk is om daar langs te fietsen. Leuk dat het sjoelen geslaagd is. Goed van Tom hoor dat hij gewonnen heeft. Wanneer komen de russische kinderen weer?
    Ja, die caravan is een perfecte plek voor logeerfeestjes van de kinderen!
    Fijne week!
    Groetjes,
    Lida

• 11 Mei 2009 - 16:39

Jannie:

Hoi Feya.
    Nou dat was weer een druk weekend!! Het is maar steeds een drukte van belang in jullie gezin. Maar goed dat hoort erbij natuurlijk. Leuk dat jullie de caravan ook voor de logeerpartijtjes van de kinderen gebruiken, dat is natuurlijk vreselijk spannend.Ellen is 5 dagen te logeren geweest,maar nu is het weer vreselijk stil in huis. Mooi he dat fietsen door de bloeiende koolzaadvelden, die zie je hier ook veel. Wij zijn zaterdag aan de wandel geweest met 8 bewoners van onze groep, kijk maar eens op mijn weblog, www.bestgenog.nl
    Misschien zien je nog bekenden.Zondag ook gewerkt en vandaag en morgen nog, daarna heerlijk voorjaarsvakantie.
    Feya een gezellige week, tot horens.
    Groet Jannie.

• 12 Mei 2009 - 21:24

Annemieke:

Lieve zus,

Is er in Denemarken ook een moederdag?
    Wij zijn allemaal weer aan het werk en naar school deze week. Morgen mag Pepijn nog een kies laten trekken, voor hij binnenkort zijn slotjesbeugel krijgt.
    Volgende week begint Saskia aan haar examens. Spannend.
    Liefs aan jullie allemaal!

Annemieke